Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
19 – 20 вересня 2017 року у місті Києві Програма Агенства США з міжнародного розвитку (USAID) реформування сектору юстиції «Нове правосуддя провела конференцію «Суди і вирішення спорів у режимі онлайн: покращення доступу до правосуддя в Україні». У конференції взяв участь суддя Львівського апеляційного адміністративного суду Віталій Затолочний.
Метою цієї конференції є: 1) ознайомлення зацікавлених осіб в Україні з можливостями онлайн врегулювання спорів як засобу у сприянні своєчасному вирішенню спорів й зменшенню завантаженості судів; 2) презентація і обговорення результатів, кращих практик та уроків впровадження програм онлайн врегулювання спорів у Канаді, США та країнах Європи; 3) обговорення оптимальних варіантів запровадження онлайн врегулювання спорів в Україні та потенційних перешкод, які можуть це ускладнити; 4) вироблення рекомендацій і планування подальших кроків на поширення практики онлайн врегулювання спорів в Україні.
У заході взяли участь судді, представники Вищої ради правосуддя, Ради суддів, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Державної судової адміністрації Україна, Національної школи суддів України, а також представники Адміністрації Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та Міністерства юстиції України; громадянського суспільства включно з громадськими організаціями та бізнес-асоціаціями, аналітичних центрів, вищих навчальних закладів, ЗМІ; міжнародних організацій-донорів, які здійснюють діяльність у сфері верховенства права в Україні; розробники програмного забезпечення; підприємці.
Із вітальними словами та презентаціями сесій до учасників конференції звернулися керівник програми «Нове правосуддя» Девід Вон та керівник Офісу демократії і врядування USAID/Україна Томас Вайт.
Модератори конференції ознайомили учасників з історією розвитку онлайн врегулювання спорів і пояснила, як онлайн врегулювання спорів застосовується не тільки до спорів, що виникають у ході здійснення онлайн транзакцій, а також до спорів в інших сферах. Також вона проаналізувала притаманні онлайн врегулюванню спорів переваги та обмеження, а також те, як застосування онлайн вирішення спорів сприяє переходу від вирішення спорів до запобіганню їх виникненню.
Конференція складалася із десяти сесій. Протягом першого дня відбулись такі сесії: 1) Огляд застосування онлайн врегулювання спорів у Європі; 2) Практичне застосування онлайн врегулювання спорів: Рада правової допомоги Нідерландів – Rechtwijzer; 3) Практичне застосування онлайн врегулювання спорів: Третейський суд з вирішення цивільних спорів (Канада); 4) Нові практики застосування онлайн врегулювання спорів; 5) Системи онлайн врегулювання спорів: рольова гра.
Під час цих сесій доповідачі розповіли учасникам конференції про те, як онлайн врегулювання спорів споживачів може скоротити навантаження на суди. Учасники ознайомилися із Rechtwijzer, онлайн засобом вирішення спорів, впровадженого Радою правової допомоги Нідерландів, що надає громадянам можливість створити власний план розлучення за наявності необов’язкової та обов’язкової онлайн підтримки. Також учасники конференції дізналися про третейський суд із вирішення цивільних спорів, який є першим в Канаді онлайн третейським судом, який займається вирішенням спорів між сусідами та спорів у зв’язку з претензіями на незначні суми. П’ята сесія відбулась у формі рольової гри про системи онлайн врегулювання спорів. Учасники конференції мали можливість побачити справу з позиції кожної зі сторін на окремому екрані та дізналися, які рішення система запропонує обом сторонам спору.
Впродовж другого дня конференції також відбулися п’ять сесій. Вони були присвячені практичним аспектам застосування онлайн врегулювання спорів. Зокрема, модератори розповіли про Demander Justice, який є провідною онлайн службою подачі судових позовів у дрібних справах у Франції, та Yourstice – визнане прикладне програмне забезпечення, призначене для використання через Інтернет як засіб допомоги у розгляді скарг споживачів та полегшення здійснення покупок через інтернет;
Також учасники конференції дізналися про PINKY Solutions – українську онлайн платформу для вирішення спорів у сфері електронної комерції. Команда PINKY Solutions поділилася своїм досвідом і викликами, що постають перед ними у просуванні онлайн вирішення спорів в Україні, включаючи необхідність змінити суспільне сприйняття від «паперових» підходів, виконання угод, укладених онлайн, та залучення правників та суди у процес.
Наприкінці другого дня конференції відбулась робота у групах. Після ознайомлення з кращим міжнародним досвідом учасники конференції «Суди і вирішення спорів в режимі онлайн: покращення доступу до правосуддя в Україні» визначили сфери, в яких застосування онлайн врегулювання спорів в Україні було б найдоцільнішим: електронна комерція, сімейні справи, цивільні справи, присудове врегулювання, підготовка правових документів та інтелектуальна власність. Результатами роботи в групах стала презентація рекомендацій щодо подальших кроків з поширення онлайн врегулювання спорів в Україні.
Проведення цієї конференції дозволило правничій спільноті України ознайомитися зі світовою практикою застосування онлайн врегулювання та побачити, як у сучасному світі поєднуються право і технології. Завдяки ній вдалося зробити ще один крок для створення майданчика для обговорення шляхів запровадження новітніх методів врегулювання спорів в Україні.
Із трансляцією конференції можна ознайомитись за посиланнями:
https://www.youtube.com/watch?v=-dVMJ14veoA&feature=youtu.be - день перший
https://www.youtube.com/watch?v=sJAQTocO7eg&feature=youtu.be - день другий.